Többször keveset!?



Az egyik leggyakoribb eldöntendő kérdés az egészség és fitnesz világából, melyre egy választ azonnal rá tudunk vágni: sokszor.

De hogy pontosan mennyi is az a sokszor, és mi a hatékonyabb, napi 2-3 vagy akár 5 étkezés, ha fogyni szeretnénk, ez már egy bonyolultabb kérdéskör. Vannak, akik bizonyos okok miatt a napi háromszori, míg mások az ötszöri étkezés mellett teszik le voksukat, mi pedig döntésképtelenül hallgatjuk a homlokegyenest eltérő véleményeket.

Lássuk az alapszabályokat

Mindenképp leszögezhetjük, hogy többször keveset enni hasznos dolog! Egyrészt mert elkerülhetjük a “bármit adjatok, amit megehetek azonnal” vagy a „nem tudom, mi van velem, de azonnal be tudnám falni a hűtőt” nem feltétlen jótékony hatását, másrészt pedig, mert így egy aktív anyagcserével, éhezés nélkül küzdhetjük végig magunkat napjainkon.

többször kevesebbet

Egy, kettő, öt

Vannak, akik azt javasolják, hogy a fogyáshoz legfeljebb háromszor együnk egy nap, mivel így inzulinszintünk a nap folyamán több ideig van alacsony szinten, ami nélkülözhetetlen a zsírégetéshez. Szerintük az ötszöri étkezés tartósabban emelné meg inzulinszintünk. Viszont, ha belegondolunk, hogy a napi ételadagunkat három és nem öt részre osztjuk, azzal mindenképp számolnunk kell, hogy ugyan csak háromszor lesz emelkedett az inzulinszintünk és égetjük a zsírt, de ilyenkor sokkal nagyobb mértékben, mintha az ötszöri étkezést részesítjük előnyben! Ha pedig nagyobb a kibocsátás, az ingadozás is nagyobb lesz és megjelennek az éhezős köztes időszakok, amelyek feladáshoz és kisebb „módosításokhoz” vezetnek. Ehhez képest öt étkezés esetén kisebb ingadozásokkal, éhségrohamokkal tervezhetünk! Igaz ugyan, hogy az inzulinszintünk átlaga magasabb lesz, de ügyes kis trükkökkel ezt orvosolhatjuk! Fontos az adagok mennyiségének csökkentése és az elfogyasztott szénhidrátok megfelelő kiválasztása. Ha ezt megtesszük, egy helyes étrend és egy általánosan kevésbé ingadozó inzulinszint lesz a jutalom, alacsony szinten és ez egy hatékony zsírégetést tesz lehetővé. Emellett fontos tudnunk azt is, hogy az öt étkezés egy szinte egész napos termogenezist, azaz hőtermelést biztosít számunkra. A termogenezis az a folyamat, melynek során a szervezetünk anyagcserénk fokozása mellett hőt termel. Termogenezis kiváltása számos módon lehetséges így mozgás útján, megfelelő táplálkozással és bizonyos kiegészítők, zsírégetők segítségével is.

Összegezve:

Úgy tűnik, jobban járunk az ötszöri étkezéssel. Természetesen akkor, ha ötször keveset és jó minőségűt eszünk. Szénhidrátok közül válasszuk az alacsony glikémiás indexű termékeket, egészséges zsírokkal és fehérjével kombinálva. És honnan tudhatod, hogy mekkora mennyiség szükséges egy-egy étkezés alkalmával? Nagyon egyszerű: a napi kalóriszükséleted a következőképpen oszd el: reggeli: 30%, tízórai: 10%, ebéd: 30%, uzsonna: 10%, vacsora: 20%. Sok sikert!


Szólj hozzá