Nyújtás, mit és hogyan?



A stretching egy manuálterápíás eljárás, amely a  megrövidült lágy részek külső erővel történő helyreállítását jelenti, a normál mozgásfunkció és az ízületi mozgásterjedelem helyreállítása céljából.

Nyújtás, feszítés együttese. Alapszabály hogy bemelegítés nélkül tilos stretchingelni!

nyujtas

Nézzük mi a célja a nyújtásnak:

  • izomzat funkciójának javítása
  • sérülések csökkentése
  • keringés fokozás
  • rugalmasság és mobilitás megtartása, növelése
  • a hajlékonyság fejlesztése és növelése

Az ízületek mozgásterjedelmét sok tényező befolyásolja pl: nem, kor, mozgásszervi betegségek,  öröklöttség, hőmérséklet, napszak, testtartás, korábbi sérülések is.

No, de nézzük milyen hatásai vannak:

  • javítja  a vérkeringést és a légzéstechnikát
  • segíti az izmok feletti kontrollt, koordinációt
  • javít a helytelen testtartáson
  • véd a sérülésektől
  • izületi mozgásterjedelem növelése, javítása
  • nyújtó, lazító és erősítő gyakorlatok segítik az izmok gazdaságos működését
  • pszichikai befolyása van – csökken a belső feszültség

A nyújtást végezhetjük passzívan vagy aktívan. Passzív formában mi magunk tudjuk elvégezni. Itt mi kontrolláljuk, és fejtünk ki erőhatást az adott izomcsoportra. Aktív változatában valamilyen eszköz vagy egy társ segítségével történik a nyújtás.

Nézzünk egy-két alapszabályt:

  • Bemelegítés nélkül tilos a stretching
  • Fontos a stabil biztonságos testhelyzet
  • Legyen meg a kellő ismeret a nyújtáshoz – ellenben kérjünk segítséget szakavatott személytől
  • Fontos, hogy egy adott tempóban és intenzitással végezzük, ne hirtelen, nagy erő kifejtésével és ne rángassuk az izmokat, ízületeket. Ne végezzünk utómozgásokat! Sajnos ezekkel sérüléseket tudunk okozni. Túlnyújthatjuk az ízületet, húzódást, esetleg szakadást okozhatunk!

Végül nézzünk egy pár izomcsoportot, ami zsugorodásra vagy rövidülésre hajlamos ezért nyújtásuk szükséges!!

  • trapézeus, mint a trapézizom felső része – csuklya
  • m. levator scapule – lapockaemelő izom – Ez a nyaki csigolyákról 1-4. ered és a lapocka felső csúcsán tapad
  • pectoralis major et minor – nagy és kis mellizom
  • iliopsoas – csipőhorpasz izom
  • triceps surae – háromfejű lábikra izom
  • hamstring vagyis a combhajlító izmok
  • comb flexor – feszítő  -izmai…etc…

Fontos a nyújtásuk hiszen a nyújtás révén visszahelyezzük eredeti állapotába az izmokat, teljes mozgásterjedelemben tudjuk terhelni az edzések során. A bemelegítés és a nyújtás meghatározza az edzés eredményességét, az izmok fejlődését!

Remélem elég érvet sikerült felsorolnom azért, hogy ne hanyagoljátok el ennek fontosságát!

További kérdések esetén keressétek a csapat bármelyik tagját bizalommal, és persze várunk edzéseinken!

Nézd meg aktuális órarendünket!


Szólj hozzá