A helyes gyakorlatvégzés fontossága



…, avagy miért jó, ha edzővel vagy csoportban sportolsz? 

A kisebb-nagyobb edzőtermekben gyakran látni vendégeket, akik magukban edzenek. Beülnek/állnak a gépbe, felveszik a nehezebbnél nehezebb súlyokat, végzik számolatlanul és helytelenül a gyakorlatokat, közben észre sem veszik, mekkora károkat okoznak testüknek azzal, hogy nem figyelnek a gépek megfelelő beállítására, a súlyok helyes felvételére, sem a gyakorlatvégzés minőségére, pedig ezek mind olyan „apróságok”, amelyek bizony fokozott odafigyelést igényelnének. Miért?

Mi, edzők nem véletlenül mondjuk és mutatjuk be minden alkalommal a gyakorlatok helyes végrehajtását, hiszen, ha nem megfelelően végzel egy gyakorlatot, nagyon hamar megsérülhetsz. Akár azonnal húzódást, zúzódást, szakadást, törést okozhat egy-egy helytelenül kivitelezett gyakorlat, de lehet, hogy csak később veszed észre a gondot, amikor már komolyabb problémát jelez a tested.

Amikor helyes gyakorlatvégzésről beszélünk, minden alkalommal a gerinc és az ízületek védelmét tartjuk szem előtt. Mit jelent ez? A gerinc testünk tartóoszlopa, annak állapota kihatással van minden egyes szervünkre, szervrendszerünkre. Rugalmas és stabil egyszerre, azaz testünk stabilitását és mobilitását egyaránt biztosítja. Ugyanez érvényes a különböző ízületekre is; lentről fölfelé haladva, váltakozva vannak a funkciók, így képesek biztosítani a test működését.

Ha mozgás, gyakorlatvégzés szempontjából alaposabban megvizsgáljuk, akkor a következőképpen épül fel testünk:

helyes gyakorlatvegzes

  • lábfej ízületei – stabil
  • boka – mobil
  • térd – stabil
  • csípő – mobil
  • ágyéki gerincszakasz – stabil
  • háti gerincszakasz – mobil
  • scapulo-thoracic joint (lapockakörüli gerincízületnek – talán így lehetne fordítani) – stabil
  • váll –  mobil
  • könyök – stabil
  • csukló – mobil
  • kézfej ízületei – stabil

Ha ebben a rendszerben csak egy is módosul, akkor az összes többi is el fogja veszíteni eredeti funkcióját, vagyis nem lesz képes elvégezni a feladatot.

A helyes gyakorlatvégzés során erre a rendszerre és egyensúlyra helyezzük a hangsúlyt. Legyen szó személyi edzésről, vagy csoportos óráról, az edző feladata az, hogy megmutassa, megéreztesse veled, milyen különbségek vannak a helyesen és helytelenül végrehajtott gyakorlatok között, felhívja a figyelmed a kockázatokra. Neked pedig kötelességed figyelni tested jelzéseire, és ha bármilyen problémát, furcsaságot, fájdalmat érzel, azonnal szólj, mert csak így fognak tudni segíteni. Azért szoktuk javasolni, hogy különösen kezdőként mindenképp érdemes az alapgyakorlatokat edzővel megtanulni, mert tested meghálálja: fejlődik testtudatod, gyakorlatvégzés közben megtanulod mi az ideg-izom kapcsolat, illetve nem mellékesen elkerülöd a fájdalmakat, sérüléseketSegíthetünk!?

Kapcsolat


Szólj hozzá