Mozgással a mozgásszervi megbetegedések ellen? Igen!



Ízületi fájdalom, ízületi mozgás beszűkülése, derékfájás. Aki szerencsés még nem tapasztalta meg saját “bőrén” az előbbi felsorolás egyikét sem. Azonban vannak akik hosszabb, rövidebb ideje már együtt élnek ezekkel a tünetekkel. Egy helyesen felépített edzéssel nem csak megelőzni lehet a mozgásszervi problémák, betegségek kialakulását hanem kezelni is lehet azokat. Rendszeres mozgással megszüntethetőek a tünetek, azaz egészségünket tekintve egy sokkal jobb minőségű élet vár ránk.

Mitől alakulnak ki ezek a panaszok?

mozgasszervi megbetegedesekA legtöbb mozgásszervi probléma hátterében az ízületeink körül felborult izomegyensúly áll. A testünk mozgatásában részt vevő izmokat két csoportba soroljuk. Az egyik csoport a tónusos izmok csoportja, melyek a testünk gravitációs térben történő megtartását szolgálják. A másik csoportba a fázisos izmok tartoznak, amelyek a mozgások kivitelezésében vesznek részt.  Izületeink egyik oldalán tónusos, másik oldalán fázisos izmok vannak. A tónusos izmok hajlamosak a túlfeszülésre, a megrövidülésre (pl trapézizom felső részének feszülése ismerős jelenség lehet). A fázisos izmok pedig a túlnyúlásra, gátlás alá kerülésre hajlamosak (pl. löttyedt tricepsz, farizmok). Végig gondolva tehát az ízület egyik oldalán megrövidült izom magával hozza a másik oldalon lévő izom túlnyúlását.
Ebben a helyzetben is megtörténik az ízületi mozgás, de ilyenkor az idegrendszer keres az elgyengült izom helyett egy másik úgynevezett szinergista izmot, amivel ugyanazt az ízületi mozgást kivitelezni tudja. Idegrendszerünk pedig lassacskán elfelejti használni az adott ízületi mozgásáért elsődlegesen felelős izmot és felülírja az eredeti mozgásmintát. Végeredményül kialakul az ízületi fájdalom hátterében álló izomdiszbalansz.
Sokszor a derékfájás hátterében semmilyen deformitás, degeneráció nincs. Az esetek többségében egy jól megtervezett edzésprogram megszünteti a panaszokat.
Ha az ízület mozgása megváltozott, azaz már nem fiziológiás, adott ízület mozgásterjedelme beszűkülhet. Ilyenkor megoldást jelenthet a megfelelő mennyiségű nyújtás.
Kihangsúlyozandó még hogy egy ízület körül felborult izomegyensúly hatással van adott ízület alatt és felett elhelyezkedő ízületek mozgására is. Hogy mást ne említsek a csipőízületünk mozgása befolyásolja az alatta lévő térdízület és a felette lévő ágyéki gerinc mozgását.

Hogyan előzzük meg vagy kezeljük a már kialakult problémát?

Minden edzésen fordítsunk megfelelő hangsúlyt ízületeink védelme érdekében a bemelegítésre, tónusos izmok nyújtására, erősítésére és a fázisos izmok aktiválására, erősítésére! Edzés végén mindig nyújtsunk!
Fontos kihangsúlyozni, hogy fennálló mozgásszervi panaszok esetén minden esetben szakember felügyelete mellett és által tervezett testedzés javasolt.

Pár példa  a tónusos izmokra:

  • trapézizom felső része
  • lapockaemelő izom
  • gerincfeszítő izmok
  • kis-,  nagy mellizom
  • karhajlító izmok
  • széles hátizom
  • csípőhorpasz izom
  • egyenes combizom
  • hamstrings (combfeszítők)

Pár példa a fázisos izmokra:

  • váll izmai
  • karfeszítő izmok
  • trapézizom középső és alsó része
  • kis-, nagy rombuszizom
  • hasizmok
  • farizmok

Mozdulj velünk, kövesd órarendünket és látogass el a neked legszimpatikusabb edzésre! Várunk!

Órarend


Szólj hozzá