HIIT vs LISS



Sokan a monoton, 130 körüli pulzusszámon hiitvégzett egyenletes aerob edzésmunkát tartják megfelelőnek, én azonban a pörgős, intervall edzéseket kedvelem és részesítem előnyben ha zsírégetésről van szó. Egyre több tudományos bizonyítéka van annak, hogy a leghatékonyabb aerob edzésforma a zsírégetésre az intervallum edzés. Órákkal az edzés után is még pörgeti az anyagcserét, tehát a zsírégető hatás jóval az edzés után is kitart. A testünk edzés utáni oxigénfogyasztása megnő a HIIT edzés esetében oly mértékben, hogy az edzést követő 24 órán keresztül pörög az anyagcsere! Emellett a maximális oxigénfogyasztás mértékét is jelentősen, jóval nagyobb mértékben növeli meg, mint az alacsony intenzitású, monoton aerob edzések.

Egy hagyományos, alacsony intenzitású aerob ezdés esetében a zsír energiaként történő felhasználása csak az edzés 30. perce környékén következik be. A HIIT esetében ez jóval korábbra tehető, tehát már edzés közben is jelentősen nagyobb mennyiségű zsírt tudunk elégetni energiaként. A HIIT edzés emellett segít csökkentei az inzulinrezisztenciát, javítja az izomsejtek inzulinérzékenységét.

A HIIT esetében nem elhanyagolható az a tény, hogy az edzés jellegéből adódóan a gyors összehúzódású izomrostok is munkára vannak fogva, azonban csak rövid időre. Ez két dolgot eredményez: egyrészt, több kalóriát égetünk el a HIIT ideje alatt, mint a monoton edzések esetében, másrészt pedig mivel elég rövid ideig tartanak, nem kell az izombontás veszélyétől tartanunk, legalábbis nem olyan mértékben, mint egy kemény kardióedzés esetében. Épp ellenkezőleg, az ilyen jellegű edzések segítenek minimálisra csökkenteni a katabolizmust is.

Viszont, ha lehet kerüld el, hogy a súlyzós és az intervall edzést egymás után végezd. Legalább 2-3 óra pihenő legyen a két edzés között. Azonban, ha mindenképpen szükséges, akkor előbb a súlyzós edzés és utána az intervallum edzés.

Mint azt minden alkalommal leszögezem, mindig kérjétek ki az edzőtök véleményét és kérjetek segítséget tőlünk, hisz ez a módszer sem a kezdők nagy kedvence, és odafigyelést igényel főleg szív és érrendszeri problémákkal küzdőknek és magas vérnyomással rendelkezőknek. Nekik is végezhető ez a fajta edzésmódszer, de sokkal nagyobb odafigyelést igényel mind a vendég, mind az edző részéről.

Sok sikert és kitartást a célul kitűzött alakotok eléréséhez és SERCEGJEN a ZSÍR!!!


Szólj hozzá