Testsúly, testzsírszázalék, BMI index. Melyiket figyeld és miért?



Sokféleképpen meghatározható az elhízás ténye.

A leghétköznapibb és talán legkevésbé hiteles a testsúly állandó ellenőrzése mérlegen, akár naponta több alkalommal is. Vannak az ideális testsúly meghatározására szolgáló táblázatok, amelyek a magassághoz képest adják meg a tól-ig határokat testsúlyon belül. Ez a fajta meghatározás azért nem helytálló, mert egyáltalán nem mindegy, hogy a testsúly nagy részét az izomtömeg vagy a zsír súlya adja, de ezeket van lehetőségünk megmérni.

A másik lehetőség, amit szintén nagyon sokan használnak a testtömeg-index, vagy BMI meghatározása. A testsúlyt kilogrammban megadva el kell osztani a méterben mért testmagasság négyzetével pl.: 65/(1,65×165)=23,87. A kapott érték adja a BMI indexet. Hátránya, hogy nem tesz különbséget a nemek között, nem veszi figyelembe a testen belüli zsír és izom arányát, hiszen egy ugyanolyan magas, ugyanolyan testsúlyú sportoló és inaktív személy BMI indexe is azonos lesz, viszont a testzsírszázalékuk nagyban eltérő értékeket fog mutatni.

BMI táblázat:             20 alatt: soványságról beszélünk

20-25: normál tartomány

25-30: túlsúly

30-35: mérsékelten elhízott

35-40: súlyosan elhízott

40 felett: nagyon súlyosan elhízott

testzsírszázalék

A harmadik, egyben legtöbbet mutató és segítő vizsgálat a testzsírszázalék, testösszetétel mérése. Az eljárást bioelektromos impedancia analízisnek is nevezik. A használt eszköz egy testtömeg mérésére szolgáló egyszerű mérleg és egy fitnesz eszköz keverékéhez hasonlít. A gépre ráállva a műszer nagyon gyenge erősségű elektromos áramot bocsát ki a talpaktól a kezek irányába. A műszer érzékelőinek segítségével meghatározza a test elektromos ellenállását. Ebből az ellenállásból lehet következtetni a szervezetben akár rejtetten felhalmozott zsírszövet mennyiségére. Mivel a víz sokkal jobban vezeti az elektromos áramot, mint a zsírszövet, az ellenállás mértékéből hozzávetőlegesen meg lehet becsülni a test összetételének víz: zsír arányát. A vizsgálati eredmények hitelességének korlátját a test víztartalmának változása jelenti, tehát, ha a mérés előtt nagy mennyiségű folyadékot fogyasztottunk, akkor nagyobb valószínűséggel kapunk téves eredményt. Testzsír-százalékmérés esetén valamivel pontosabb eredményt kapunk, ha a test 3 meghatározott pontján tolómérővel mérjük meg az összefogott bőr vastagságát, de ehhez minden esetben egy igazán tapasztalt orvos vagy edző szükséges.

Meglátásunk szerint érdemes a három eredményt (testsúly, BMI, testzsírszázalék) együtt kezelni és megvizsgálni, ezekhez képest tervezni a fogyás, esetleg hízás, tömegnövelés ütemét.


Szólj hozzá