Téli – tél végi vitaminturbó



Biztosan tapasztaltad már, hogy télen nehezebb megtartani az ideális testsúlyt, jobban kívánod a zsírosabb, nehezebb ételeket, amelyek a testet “melengetik”, és sokkal nehezebb fogyókúrába (nem szeretjük ezt a szót, de néha muszáj használnunk) is kezdeni, mint a melegebb évszakokban. Ennek egyik oka az, hogy ilyenkorra a vitaminraktárak kiürülnek, ezáltal a szervezet nehezebben alkalmazkodik minden változáshoz, de erre is van megoldás. A következő napokban néhány olyan gyümölcsöt és zöldséget mutatunk be, amelyeket a diétádba illesztve segítenek visszatölteni a vitaminkészletet, ezáltal könnyebben tudod átvészelni a kezdeti elbizonytalanító napokat, heteket.

Elsőként az avokádót dicsérjük.

avokádóTelítetlen zsírsavakban gazdag és kitűnő antioxidáns-forrás., így ha beépíted az étrendedbe, még a fiatalságod megőrzésében is segítségedre lesz. Segíthet a depresszió, a levertség, a fáradtság leküzdésében, jó hatással van az emésztésre. Az avokádó akkor érett, ha nyomásra puha. Ha csak kemény, méregzöld színűt sikerül vásárolnod, akkor se keseredj el, mert otthon, szobahőmérsékleten néhány nap alatt beérik. Mindig nyersen fogyaszd, mert megfőzve kesernyés lesz az íze.
Ötlet! Ha csak a fél avokádót használod fel, akkor a másik felében hagyd benne a magját, és csepegtess egy pici citromlevet, hogy ne barnuljon meg. Fogyasztásig lefóliázva tárold a hűtőben.

Másodikként a zellerről szólunk néhány keresett szót.

zellerGyerekként te is nagyokat fújolva kipiszkáltad minden levesből? Érdemes megbarátkozni vele, mert kiváló vízhajtó, diétás csemege. A benne lévő ásványi anyagok és nyomelemek akkor hasznosulnak legjobban a szervezetedben, ha nyersen fogyasztod. Reszeld salátákba, zöldjét aprítsd fel és szórd meg vele a tányérba kiszedett levest, köretet. Gyümölcscentrifugával kipréselheted a levét is, amit, ha almával, répával és céklával keversz, tökéletes méregtelenítő italt kapsz. Bátrabbak kipróbálhatják a zellerpürét is.
Ötlet! Leveléből készíthesz zellersót, mely igazi különlegesség lehet ételeid ízesítésére. A leveleket alaposan mosd meg, majd néhány napig hagyd szobahőmérsékleten száradni. Amikor már teljesen kiszáradt, akkor késes aprítóval vagy botmixerrel daráld le, és keverd össze fele annyi sóval, mint amennyi az őrleményed lett. A keveréket tárold üvegedényben.

Következzen néhány jó szó a hüvelyes zöldségekről.

hüvelyesekAkkor maradsz egészséges, ha kiegyensúlyozottan étkezel, ennek érdekében hetente egyszer érdemes beiktatnod valamilyen hüvelyes zöldségfélét. Lehet ez bab, zöldbab, zöldborsó, sárgaborsó, mungóbab, csicseriborsó, lencse vagy szója (ez utóbbival vigyázni kell, mert nagyon magas az ösztrogéntartalma). Ezek a növények kiváló fehérjeforrások, rengeteg B-vitamint tartalmaznak, segítik az emésztést, stabilizálják a vércukor- és a kolesztrinszintet. Levesnek, főzeléknek kitűnőek, de összeturmixolva és pikánsan fűszerezve szendvicskrémnek is megállják a helyüket.
Ötlet! A hüvelyesek csírája is fogyasztható, de fontos tudni, hogy ne nyersen, hanem kb. 15 perc főzés után kerüljön a tányérodra.

Mai napon a káposztafélék kerülnek terítékre.

káposztaA diétázók egyik legkedveltebb zöldsége. Vitamin- és rosttartalma nagyon magas, kalória viszont alig van benne. Jótékonyan hat az emésztésre és a bélműködésre egyaránt. Szerencsére minden évszakban, így télen is könnyen beszerezhető. Ízletes leveleinek felhasználási lehetősége szinte végtelen, és mivel olcsó, nem terheli a pénztárcádat sem. Természetesen, mint minden más zöldséget, ezt is nyersen vagy savanyítva érdemes fogyasztani, mert jótékony hatását így fejti ki leginkább.
Ötlet! Reszeld össze répával, vágj hozzá petrezselyemzöldet, csepegtess rá citromlevet, keverd össze cukormentes majonézzel. Kihagyhatatlan ízélmény!

Ötödikként a gesztenyét vesszük górcső alá.

gesztenyeA gesztenyéről elsőként mindenkinek a cukros, hízlaló finomság, a gesztenyepüré jut az eszébe, pedig ez a gyümölcs ennél sokkal több. Például ízletes téli csemege, de akár hús mellé lehet izgalmas köret is. Rendkívül egészséges, hiszen a csontképzésben nélkülözhetetlen kalcium és magnézium igen jelentős hányadban megtalálható benne, illetve magas rosttartalma miatt érdemes fogyasztani, de óvatosan bánjunk vele, mert kalóriatartalma bizony nem elhanyagolható. Eheted magában sütve, süteményekbe kenheted krémként, de szárnyasokhoz, vadhúsokhoz és káposztás ételekhez is jól passzol az íze.
Ötlet! Turmixolj össze sovány tejjel kevés cukrozatlan gesztenyemasszát vagy néhány szem sült gesztenyét. Reggeli italként vagy zabpehelyre, cukormentes müzlire öntve is fogyaszthatod.

Végül, de nem utolsósorban a fokhagyma jó tulajdonságait emeljük ki.

Garlic and parsley isolated on whiteTermészetgyógyászok szerint, különösen télen, minden nap kellene enned fokhagymát. Elűzi a betegségeket, erősíti az immunrendszert, remekül méregtelenít, segít a narancsbőr megelőzésében. Tisztítja az ereket, szabályozza a vérnyomást. Baktériumölő hatásának köszönhetően kiválóan tisztítja a szervezetet, enyhíti a menstruációs görcsöket, candida kezelésében nélkülözhetetlen. Az a legjobb, ha nyersen eszed, például salátába aprítva.
Ötlet! Főzés esetén mindig utoljára add az ételhez, amikor már kikapcsoltad az étel alatt a tűzhelyt, így nem veszíti el gyógyhatását.

Szólj hozzá